Kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Čas od času se setkáváme, krom svých chyb i s chybami přímo výrobců dílů. Konstrukční a technologická nedokonalost, špatná volba materiálu, krutá obchodní politika. Pro Vaši představu pár příkladů, které jsme řešili v naší dílně.
Legenda k postupu opravy:
OK – postup nebo test byl úspěšně ukončen
NO – postup nebo test byl neúspěšný, zjištěna závada
Opel Astra
Po zapnutí klíčku zapalování nesvítí kontrolka dobíjení.
Postup opravy:
- kontrola dobíjení – nedobíjí
- test kontrolky dobíjení včetně vedení k regulátoru OK
- proměření napájení alternátoru OK
- vada alternátoru demontáž a proměření, zjištěno přerušení vinutí rotoru (viz foto)
Špatný spoj mezi vinutím a sběrným kroužkem. Odstředivou silou došlo k roztržení spoje. Nedostatečné mechanické zajištění vinutí. Konstrukční nedostatek.
Oprava: Zapájení spoje, kontrola a také oprava druhé spoje. Zajištění epoxidovým lakem, tím se zajistila vyšší mechanická pevnost.
Škoda Octavia
Nesvítí část podsvětlení přístrojové desky.
Postup opravy:
- demontáž přístrojové desky
- rozebrání a napojení na zdroj, proměření vedení k smd diodám, zjištěno přerušení plošnáku pod samolepkou (viz foto).
Poškození vedení při kompletaci ve výrobě.
Oprava: Propojení a přelakování plošnáku aby nedošlo k oxidaci.
Mercedes-Benz ML
Občas nefunkční přední mlhovky v závislosti na venkovní teplotě.
Postup opravy:
- proměření napájení mlhovek NO
- proměření vedení k řídící jednotce motorového prostoru OK
- proměření funkce spínače a jeho vedení do jednotky motorového prostoru OK
- vada v jednotce motorového prostoru, demontáž jednotky, rozebrání, proměření
- zjištění špatně osazeného ovládacího obvodu do plošnáku, ohnutá nožička (viz foto)
Při montáži obvodu jedna nožička neprošla montážním otvorem a tím nedošlo ke kompletnímu zapájení obvodu na plošnák. Výrobní vada.
Oprava: Odpájení obvodu, narovnání nožičky a zapájení.
Škoda Octavia
Nejede, chytne po několika vteřinách chcípne a nejde natočit.
Postup opravy:
- sériová diagnostika jednotky motoru, vyčtení paměti závad (chyba zanesený DPF)
- paralelní diagnostika, kontrola základních signálů (otáčky klika-vačka, tlak rail, ovládání CR vstřiku) OK
- prověření chybového hlášení, měření rozdílového tlaku na DPF NO
- odpojení DPF, zkouška běhu motoru bez DPF OK
- zjištění příčiny zanesení DPF, tlakování sání a plnění motoru OK
- test AGR a nasávání množství vzduchu (nedochází k poklesu sání vzduchu)NO
- demontáž AGR, zjištění netěsnosti, mechanické poškození ventilu
Ventil, který uzavírá vstup výfuku do sání je vyroben ze dvou částí. Díly mají různou tepelnou roztažnost a vzhledem k rozsahu teplot, ve kterém ventil pracuje je tato jeho konstrukce nevhodná. Jedná se o původní originální díl. Konstrukční technologická chyba výrobce.
Oprava: Výměna dílu za originální náhradu. Výrobce původní díl modifikoval a nahradil novým pod jiným originálním číslem.
Citroen Jumper
Svítí kontrolka ABS.
Postup opravy:
- sériová diagnostika jednotky ABS, vyčtení paměti závad, jednotka nekomunikuje NO
- proměření napájení jednotky ABS NO
- proměření vedení mezi jednotkou ABS a rozvodnou jednotkou NO
- demontáž kabelového svazku, zjištění přerušení vodičů
Kabelový svazek volně prochází po karoserii, kolem držáku rozvodné jednotky, bez mechanického zajištění. Vibrace a otřesy vznikající při provozu vozidla způsobí prodření až přerušení elektrického svazku. Konstrukční nedostatek těchto vozidel.
Oprava: Výměna poškozených vodičů, přebandážování svazku, místa kontaktu svazku s karoserii opatřena mechanickým krytím a zajištěním svazku proti pohybu.
Volkswagen Passat
Svítí chybová kontrolka motoru.
Postup opravy:
- sériová diagnostika jednotky motoru, vyčtení paměti závad (chyba recirkulace spalin)
- prověření správnosti chybového hlášení, měření nasátého množství vzduchu NO
- paralelní diagnostika AGR, měření (ovládání motorku a komunikace) OK
- demontáž AGR
- test AGR na stole, zjištění pouze částečné funkčnosti NO
- rozebrání ovládání AGR, závada na převodu
AGR ventil je ovládán motorkem přes převodovku. Kola převodovky jsou z různých materiálů. Životnost převodů je tedy závislá na nejměkčím kolečku. Konstrukční, technologická chyba výrobce nebo skrytá obchodní politika, snížená životnost. (tzv. kurvítko).
Oprava: Výměna dílu za originální náhradu. Výrobce původní díl modifikoval a nahradil novým pod jiným originálním číslem.